donderdag 5 april 2012

Amstel januari 2011

Het zou interessant zijn om eens uit te zoeken hoeveel boten en jaarlijks door Binnenwaterbeheer worden weggesleept en afgezonken. Oorzaken: pure verwaarlozing. Als er een jaar, hooguit twee, niet omgekeken wordt naar een boot, dan loopt het vol met regenwater en dan zinkt het. Een bootje in Amsterdam hebben is status. gebruikt worden ze eigenlijk alleen maar op Koninginnedag en natuurlijk tijdens de Gayparade. Sporadisch wordt er in een weekend of in de zomervakantie een dagje mee gevaren, als er vrienden langskomen die Amsterdam wel eens vanaf het water willen zien. De rest van het jaar liggen de ontelbare boootjes aan de kades regenwater te verzamelen.





18 opmerkingen:

  1. Volgens mij valt dit ook onder pollutie. De kwaliteit van het water zal er niet op vooruitgaan. Er zitten tenlsotte veel slechte elementen in een boot, plastic, nylon, polyester en andere stoffen. Zal voor vissen niet zo goed zijn. Maar dat bootje op de foto isj toch niet een teken van status Zou de eigenaar geen liggeld moeten betalen? En wat een eyesore voor zowel bewoners als toeristen. Het hele tafereel doet me aan de ghetto denken, een vergeten en verwaarloosde buurt. Een op instorten staand whatever it is, waar het mos op de bakstenen en de oever groeit. Die woonark is nu ook niet een aantrekkelijk gezicht. Goed dat je zulke plaatjes laat zien; wel geen gracht maar een vaart zo aan de breedte te zien en niemand zou kunnen raden dat dit Amsterdam is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @D.G.Neree
    Maar tegelijk is deze foto ook een enorme tegenstelling tussen het sensuele symbolisme van het werk van Edvard Munch en de desolaatheid en verval van de stad. Als je de foto uitvergoot zie je zo ontzettend veel lelijke details rondom die poster dat het opzet van je geweest moet zijn dit zo te vangen. Het enige wat ik nog mis zijn een paar trippelende ratten die aan het kadaver van een paard zitten te kluiven.

    Filantroop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha Filantroop, je verbeelding is geweldig. Die ratten zullen er zeker wel zijn, maar dat kadaver?
    Sorry D.G.Neree, ik realiseer me nu pas de titel: Amstel, inderdaad een ware rivier dus geen vaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Filantroop, inderdaad heb ik de poster meegenomen voor het contrast. Ook vraag ik me af of de bewoners van die woonboot naar de expositie zijn gegaan. Als dit wel zo is, waarom dan de verschrikkelijke fantasieloosheid van hun waterbouwkeet? Oveerigens is die omgekeerde L in de poster bijzonder irritant. Ik vraag me af of het een betekenis heeft, of zou de ontwerper gewoon gedacht hebben: kom, laat ik eens een letter omdraaien om mensen te irriteren.

    aussie, ieder voorjaar worden de boten door BinnenwaterBeheer Amsterdam (BBA) gecontroleerd op betaling van het havengeld, bij betaling waarvan de eigenaar een sticker ontvangt, die zichtbaar op de boot geplakt moet worden. Ik denk dat het havengeld op dit moment zo rond de 20 euro per meter per jaar ligt (ik heb geen boot meer, dus precies weet ik het niet). Dit havengeld is voor pleziervaart en is dus geen liggeld, wat voor woonboten geldt en het havengeld geeft dus geen recht op een vaste plek. Overigens worden die stickers veel gestolen, dus bracht ik altijd een kopie achter een kajuitraam aan, hoewel dat verboden is. In ieder geval noteert de BBA dan ook de gezonken of half gezonken, strak aan de meertouwen hangende boten en brengt daar de mededeling op aan, dat de boot wordt weggehaald als hij niet binnen een aantal weken boven water gehaald is. Als daar niet op gereageerd wordt, wordt het bootje door de BBA weggesleept. Wat daarna het protocol is weet ik niet, want ik heb het nooit zelf aan de hand gehad, maar ik meen, dat de goede boten geveild worden via 'domeinen' en de rest ontmanteld en 'afgezonken' in de een speciaal daarvoor bestemd gedeelte van het IJ. Gewoon naar de bodem gestuurd dus. Ik denk overigens, dat met de gestegen metaalprijzen de stalen boten wel gesloopt zullen worden.

    Ik denk trouwens dat het met de vervuiling wel meevalt. ijzer roest weg, hout vergaat en polyester blijft denk ik tot in de eeuwigheid polyester en is doordat het niet afbreekt qua giftigheid neutraal en binnen de kortste keren begroeid met algen, wieren en mosselen. Tot zover mijn waarschijnlijk onvolledige kennis hierover.

    Over de boten in amsterdam valt veel te vertellen. Een oud collega van me verkocht een speedboot (zonder motor) aan een jong stel. Ze betaalden contant en zouden de volgende dag de sleutels komen halen. Ze kwamen echter nooit terug en twee jaar later heeft mijn collega de boot maar weer opnieuw verkocht. Het is erg leuk. zo'n bootje, maar na een paar keer door Amsterdam varen hebben mensen het vaak wel gezien en wordt het verwaarloosd als speelgoed dat onderin de kast verdwijnt. Dat geldt natuurlijk niet voor alle booteigenaren. Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom een boot opeens verwaarloosd en zelfs achtergelaten wordt.

    Overigens stelt de wet, dat wie een gezonken boot bergt, in bepaalde gevallen eigenaarschap kan claimen, danwel een flinke vergoeding kan eisen voor de berging. Zo ben ik ook aan mijn boot gekomen, door toestemming te krijgen van de BBA om hem boven water te halen toen ze op het punt stonden om hem te verwijderen. Dat was een mooi zeilkruisertje en na intensieve schoonmaak en reparatie heb ik er jarenlang veel plezier van gehad en er zelfs en tijd op gewoond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn sticker is wel eens gestolen, maar op het water is het net een dorp en na een tijdje kent iedereen elkaar, althans de BBA kende mij wel en ze hebben nooit moeilijk gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. PS: ook de boten waar geen havengeld voor betaald is worden weggesleept.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @D.G.Neree
    Dat van de omgekeerde letters van de Kunsthal doen die lui al een tijdje. Het schijnt dat er al velen een hernia aan over hebben gehouden. Zullen we er de term interessantisme voor reserveren?

    Het zal waarschijnlijk niet lang meer duren dat men tot het besluit komt de werken ook maar ondersteboven te exposeren. Trouwens, er is een Duitse schilder (Anselm Kiefer) die zijn werken ondersteboven maakt. In de tijd dat de camera obscura nog gebruikt werd kon men niet anders, want die projecteerde alles ondersteboven.

    Filantroop

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is een boekwerk geworden D.G.Neree, hetgeen ik met aandacht en plezier heb gelezen Zo kom je nog eens wat te weten. Dit bootje is dus kennelijk nog niet weggehaald en ligt daar maar verdrietig verdronken te dobberen.
    Leuk te lezen dat je zelf ook in een bootje gebivakkeerd hebt.
    Maar inderdaad worden boten vaak als "showpiece", status symbool gebruikt. Een aantal jaren geleden bezocht ik Willemstad en daar zat iedereen aan dek van zijn bootje gewoon ten toon gesteld een drankje te drinken. Varen deed men niet.
    De omgekeerde L is een reclame stunt. Dat valt het kritisch en vooral het kunstwaarderend oog meteen op en daardoor wordt de aandacht tot de rest van de poster getrokken. Ik zie dat wel meer. Het viel mij ook meteen op maar het is voor mij een bekend verschijnsel en vond het niet storend.
    Ik zou ook denken, dat er veel te recyclen valt aan zo'n bootje en dat er uiteindelijk misschien niet veel meer op de bodem van IJ terecht zal komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prettige Paasdagen:

    http://img801.imageshack.us/img801/7099/konijnp.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Jan en @allen: ook aangename paasdagen gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach, aardig gezegd en dank er voor, maar Pasen betekent niets voor ons. Het betekent alleen dat vandaag alles dicht is en dat gisteren al een exodus aan de gang is van jan en allen ( plagiaat ) die dit weekend gaan kamperen. Dat is de grote rage hier met de Pasen. En laat het nu schitterend weer worden ook, 30C en plus. Dus goed voor de economie als mensen er op uit trekken, al is het met een caravan of tent.
    Er bestaat geen tweede Paasdag, dat noemen ze bank holiday, maar andere bedrijven zijn normaal open.
    Voor ons is elke dag hetzelfde, maar voor degene die naar de Mattheus Passion gaan luisteren: een fijn weekend. Ik denk dat ik maar weer de St. John's Passion neem, wel zo mooi. En dan van John Eliot Gardiner en the English Baroque orchestra met het Montiverdi Choir.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. http://youtu.be/arrA7DBmeNI
    De laatste 9 minuten. Deze Passie werd voor het eerst op Goede Vrijdag, 7 April 1724 uitgevoerd in Leipzig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook van mijn kant iedereen een aangename Pesach of Pasen toegewenst. Vanavond begint met de seideravond de Pesach. Maar ik ga deze keer naar de Brockes Passion van Georg Friedrich Händel luisteren. En daarna naar een werk waar ik al jaren aan verslingerd ben: Membra Jesu Nostri, van Dietrich Buxtehude. Het wordt dus een lange zit ten huize van de Filantroop. Morgen maar eens uitslapen.

    Deze dus:

    http://www.youtube.com/watch?v=B6TxTIkWAiY

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ga ogenblikkelijk luisteren. Dank voor de tip en link. Je hoort nog van me re deze uitvoering.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @aussie
    Oude muziek. Authentieke muziekinstrumenten. Ik ben er verzot op. Nederland heeft een voorname rol vervuld in deze ontwikkeling. Met enig chauvinisme refereer ik aan Ton Koopman en The Amsterdam Baroque Orchestra and Choir, hier in een cantate van Bach:
    http://www.youtube.com/watch?v=Lgk6qUeZW2c

    Filantroop

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb geluisterd en mooi gevonden, dank je wel Filantroop. Zeker met de authentieke instrumenten. Die gebruikt Gardiner ook in zijn orkest. Zijn latere Montiverdi Choir is lang zo mooi niet als die uit de jaren 80-90. Ik heb naar beide geluisterd, maar prefereer de stemmen van de vorige soloisten.
    Ja, Baroque vind ik ook meesterlijk en Bach is een van mijn favorieten. Ik zal morgen naar Tom Koopman kijken en Borcke Passion. Er is zoveel moois. Nu eerst naar bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. In een woord: Prachtig. Ik had eigenlijk nog nooit naar een cantate geluisterd. Het brengt je echt naar andere demensies. Ik kan me zo voorstellen, dat de muzikanten ( ja, hoe noem je ze eigenlijk? ) die thuis en samen in een ruimte oefenen en vervolgens in de kerk en als dan de dag komt dat het stuk opgenomen wordt, ze werkelijk zelf kunnen genieten van de uitvoering. Stuk voor stuk zijn het artiesten en leven in een eigen wereld, die niet vaak overeenkomt met de wereld daar buiten. Maar wat is er heerlijker dan je brood te verdienen met iets waar je volkomen in op gaat en vrede mee hebt? Zolang niemand je verstoort kun je je dan toch een gelukkig mens noemen?

    BeantwoordenVerwijderen