zondag 21 december 2008

De (Volks)krant onder vuur (2)

Omdat mw Lidy Nicolasen haar queeste naar onderwerpen voor Volkskrantartikelen heeft afgesloten met een ouwe wijvenlijst (sorry Lidy) en enkele sneren naar de mensen die serieus op haar verzoek ingingen, daarbij finaal (!) voorbijgaand aan wat ze te berde brachten, heb ik deze tekst maar even naar voren gehaald. Voor de uiteindelijke top tien van LN, zie de onderste link.




De directe aanzet tot dit weblog werd gegeven door de volgende gebeurtenis.

Op een verzoek van mw. Nicolasen, journaliste van de Volkskrant plaatste ik in navolging van anderen een paar suggesties voor zaken waar zij haar "tanden in zou kunnen zetten". Eén van die suggesties was een onderzoek naar het functioneren van de dagbladpers zelf en ik zette daarbij mijn twijfel of de suggesties van de reageerders ter harte zouden worden genomen. Ook schreef ik dat ik het nogal vreemd vond dat de krant aan haar lezers moest vragen waarover te schrijven. Zíj zijn toch de journalisten?

Tot mijn verrassing zag ik mijn commentaren de volgende dag samengevoegd als een artikel op de voorpagina van Het Vrije Volk, onder de titel: "De onnozelheid van de Nederlandse pers". Hierdoor aangespoord besloot ik een artikel in te sturen. Ik nam een onderwerp, schreef een nogal hoogdravend en slecht doordacht artikel en stuurde het op naar Het Vrije Volk. Gelukkig plaatsten ze het niet. In de dagen daarop voelde ik me steeds ongemakkelijker bij het reageren op andere sites, dus hakte ik de knoop door en opende dit weblog. Het schrijven kan ik toch niet laten en nu heb ik mijn eigen speeltuintje. Vandaar.

Maar nu de Volkskrant.
Enkele dagen geleden verscheen een voorlopig lijstje van 10 onderwerpen die mevrouw Nicolasen had gekozen uit de reacties van de lezers/reageerders.
Het was alsof ik op een verkeerde pagina terecht was gekomen. Niet één van de onderwerpen die ze noemde konden in de lezerssugesties worden teruggevonden, op één of twee na, en dan heel zijdelings. Dit was een klap in het gezicht van de mensen die serieus en vaak bezorgd vele interessante onderwerpen hadden aangedragen. In één klap gereduceerd tot een kleuterklas die schattige tekeningetjes voor de juf had gemaakt. Op 23 november 2008 werd er op het Vrije Volk weer aandacht aan geschonken, want de hele zaak is een kleine rel aan het worden. Het verzoek van mw. Nicolasen is door haar neerbuigende en beledigende reactie op de lezerssuggesties als een boemerang teruggekomen. Ze vroeg om een onderwerp en ze is zelf het onderwerp geworden, als (één van de) voorbeeld(en) van het morele failliet van de dagbladen in het algemeen en dat van de Volkskrant in het bijzonder. Ze dacht een makkelijk doelpunt te scoren, maar had niet in de gaten dat er inmiddels een sterke tegenwind was opgestoken, die de bal in haar eigen doel joeg.

Toch heeft ze iets teweeggebracht, al was dat waarschijnlijk niet haar bedoeling: er is op de Vokskrantpagina's een bijzonder interessante discussie ontstaan . Er wordt een breed scala aan onderwerpen besproken vanuit zeer verschillende gezichtspunten, door intelligente mensen die zich mondig tonen en zich niet met een kluitje in het riet laten sturen.

zie :
- http://blog.wired.com/business/2008/11/internet-fox-ne.html

- http://www.volkskrant.nl/multimedia/article1097780.ece/Het_is_tijd_dat_de_journalistiek_eens_terugmept

Update: De schandelijke vertoning loopt op zijn eind.


En als Sisser op de vuurpijl:

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2177/Lezer%2C+u+zit+vol+goede+ide%EBen

Dank u wel mevrouw Nicolasen en dat u nog lang van uw pensioen moge genieten.

1 opmerking:

  1. Tja, terugpratende lezers, het blijft een probleem voor de Lidy's van deze wereld. De topic is inmiddels overgenomen door trollen en gaat gewoon weer over Joden en gaskamers.

    In wat voor ivoren toren moet je trouwens zitten om blind en doof te zijn voor wat er speelt onder je lezers. Kijk eens rond op de VK opiniepagina's zou ik zeggen. Of, heel gewaagd, bezoek eens een ander domein dan volkskrant.nl

    Gefeliciteerd nog met je blog DG, ziet er fris en fruitig uit!

    BeantwoordenVerwijderen