zaterdag 31 januari 2009

De Rubayat

Veel mooier dan dat nare pseudo-godsdienstige boek waar iedereen zich zo over opwindt; Omar Khayyám:

1
Iedereen weet,
dat ik nooit gebeden murmelde.
Iedereen weet ook, dat ik nooit geprobeerd heb m'n fouten te
verbergen. Ik weet niet, of er een hogere Rechter bestaat en een
hogere Barmhartigheid - maar toch, ik ben vol vertrouwen,
want ik ben altijd mezelf geweest.

2
Wat wil je? In
een café zitten en daar je geweten onderzoeken,
of knielen in een kerk of moskee zonder er met je ziel
bij te zijn? Ik denk er niet over na, of we wel of niet een
almachtige Meester hebben en wat hij met mij zou doen
zo hij er al mocht zijn.

3
Kijk met toegeeflijkheid naar
de mensen die zich bezatten. Weet, dat je zelf
je eigen zwakheden hebt. Als je in vrede en helderheid
wilt leven, kijk dan naar de nederigen en misdeelden,
die gebukt gaan onder hun ongelukkig lot, en zie
hoe je zelf geboft hebt.
4
Leef zo, dat je naaste
geen last heeft van jouw wijsheid en eerbaarheid.
Wees kalm, wees meester over jezelf, geef niet toe aan
aanvallen van woede. Als je echt in Vrede wilt
leven, glimlach dan tegen het Lot
en kwets niemand.

5
Wees vandaag gelukkig, want
je weet niet wat er morgen op je wacht.
Neem een karaf wijn, ga zitten in het licht
van de maan en drink, en zeg tegen jezelf dat
die maan je morgen misschien
tevergeefs zal zoeken.

6
Een mens kan af en toe best
in de Koran lezen, dat Boek der boeken.
Maar wie kan dat met plezier elke dag doen? Op de rand
van elke volle beker wijn is een geheime spreuk vol
wijsheid gegraveerd, waarvan we teug na teug
kunnen genieten.

7
Onze grote schat? De wijn.
Ons paleis? De herberg. Onze trouwe vrienden?
De dorst en de dronkenschap. We kennen geen zorgen,
want we weten, dat onze ziel, ons hart, onze bekers en
onze oude kleren niets te vrezen hebben van modder
en stof, van water en vuur!

lees hier het hele lied:

2 opmerkingen:

  1. Een heel mooi gedicht :)!

    Vooral dit stukje spreekt mij erg aan:
    "Leef zo, dat je naaste
    geen last heeft van jouw wijsheid en eerbaarheid.
    Wees kalm, wees meester over jezelf, geef niet toe aan
    aanvallen van woede. Als je echt in Vrede wilt
    leven, glimlach dan tegen het Lot
    en kwets niemand."

    Bovenstaande is van een heel ander nivo dan Kwaboutertje Bos met zijn (laatste) quote:
    "Is er echt iemand die serieus denkt dat deze mensen, die allemaal een carrière achter zich hebben en een goede reputatie te verliezen, is er echt iemand die denkt dat zij zich zouden lenen voor vriendjespolitiek?"

    Hij denkt echt dat we achterlijk zijn. En hij niet. LOL!

    Dat het gedicht zo heerlijk doordrenkt is met wijnen vind ik erg prettig. Niets beters dan heerlijk eten, drinken en goede gesprekken met vrienden.

    :) katootje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met dat laatste kan ik volledig instemmen. Beter dan pijnlijke knieën krijgen in een tochtige tempel met vage verhalen en doempreken.

    Ik zal nog eens zoeken naar een mooiere vertaling. Deze loopt wat hortend af en toe, maar is wel een redelijk "letterlijke" vertaling.

    BeantwoordenVerwijderen