zondag 1 februari 2009

Offensieve communicatie

Bij Standejong.nl stuitte ik op het concept: 'Offensieve communicatie'. Een smakelijke term, smakend naar 'agitprop', en naar 'strategische desiformatie' of hoe noemden de Yanks dat, vlak voor de inval in Irak. Het roept beelden op van de goed voorbereide propagandacampagne van Hamas tijdens de laatste schermutseling in de Gazastrook, van de hysterische berichtgeving over paddo's in de maanden voor het verbod. Het doet me denken aan Stivoro en aan het NOS-journaal. Het doet me denken aan al het geld dat door de EU in 'voorlichting' is gestoken (was het geen 1.2 miljard euro?) "Offensieve communicatie" is volgens mij Big Business in deze tijd waarin alles wat we ter kennisname aangeboden krijgen is gemanipuleerd en ingekleurd en ten dienste staat van het een of het ander. Ik vraag me af hoeveel de Nederlandse overheid jaarlijks uitgeeft aan 'offensieve communicatie'.

Googlen levert in de gauwigheid een stel pdf-documenten op en bijvoorbeeld
deze pagina
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten