maandag 17 augustus 2009

Eerste komkommerloze maandag 2009

Wekenlang is alles goed gegaan in Nederland. Lekker rustig zo, met de politici op vakantie kon het land even bijkomen van alle malaise die men over ons heen placht te storten. Even geen angst en paniekverhalen. Zelfs de wereldeconomie zat in een rustig vaarwater en de mensen gingen rustig hun gang.

Maar plotseling zijn de roeptoeters en schreeuwlelijkerds weer terug. Na weken stilte nemen ze hun plek op de zeepkisten weer in, de politici en het journaille, en verscheuren de rust weer met hun geblaf.

En waar blaffen ze over, de dames en heren aan wie wij ons lot hebben toevertrouwd? Hebben ze hun vakantie benut om zich te bezinnen op oplossingen voor de problemen waar we mee worstelen? Komen ze met lumineuze ideeën tegen de economische crisis, de werkloosheid of de onveiligheid op straat om maar een paar dingen te noemen?

Welnee!
Eensgezind is de aanval op Geert Wilders weer ingezet. In alle toonaarden schreeuwen de krantenkopppen ons weer toe:
Wilders is laf! Wilders faalt! Wilders schoffeert zijn achterban! Wilders dit! Wilders dat!

En waarom? Omdat hij zo verstandig is om niet onbeschermd in de slangenkuil te stappen die de LPF de kop kostte. Omdat ze hadden gerekend op een rondje prijsschieten op ongeschikte kandidaten voor de gemeenteraad. De teleurstelling wordt van de daken geschreeuwd, terwijl ze in hun hart dolblij zijnm, dat hun machtsspelletjes en volksverlakkerij nog even door kunnen gaan.

Met deze hernieuwde aanval, die ze waarschijnlijk in de vakantie (middels vlijmscherp geslepen dartpijlen en een foto van de geblondeerde demon die hun nachtrust verstoort) hebben voorbereid, tonen ze hun eigen incompetentie, onmacht en kwaadaardigheid. Beseffen ze niet, dat dit geschreeuw en gejammer alleen maar terugslaat op henzelf? Wat een kinderachtig gejammer.

De eerste komkommerloze maandag van 2009 markeert een nieuw dieptepunt in het Nederlandse debat. Een gevaarlijke situatie, want hoe harder ze tegen de verkeerde boom opblaffen, hoe sneller het verstikkende onkruid om hen heen groeit.

P.S. Voor een uitstekende analyse van deze armetierige toestand verwijs ik u graag naar dit artikel van Filantroop, die zich aan het ontpoppen is als een bijzonder scherp commentator die zich bedient van een bijzonder palet.

116 opmerkingen:

  1. Kijk dat is nu zo mooi aan microbloggen, je kunt als je wilt onmiddellijk die scheve machtsverhoudingen tussen de machtige elitaire zenders van 'nieuws' en de ontvangers rechttrekken en ze hun plaats wijzen, als je maar enigszins common sense uitslaat. Dat wordt nog wat als al dat geld en al die aandacht niet meer 'vanzelfsprekend' door de handen en de portemonnaies van die oldskool mediaten gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat dat betreft past het wel goed in de communicatierevolutie die bezig is. Ik hou het toch nog even bij weblogs en opiniesites

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessante vergelijking. Waarschijnlijk een combinatie. Overspoelen met trivialiteiten en daartussendoor de boodschap van telkens wisselende dreiging. Geen drugs om de mensen rustig te houden, maar sport en televisie.

    De controlemechanismen die in stelling worden gebracht zijn weer Orwelliaans: Camera's, pinpassen en databases.

    Als ik zou moeten kiezen, koos ik inderdaad voor een Huxleyaanse maatschappij boven de Orwelliaanse.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo proberen de godsdiensten mensen informatie te onthouden en in de post-moderniteit is het niet meer te achterhalen wat waar is en wat niet, door de veelheid aan gelijkwaardige meningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ron, ik had al een twitteraccount. Ik heb op je pagina gekeken, maar het is me volstrekt onduidelijk hoe ik iets kan posten. En met alle respect: ik snap niets van die korte zinnetjes, die ook nog eens met links worden afgewisseld. Vertel me eens: wat is de meerwaarde van het niet meer dan 140 lettertekens mogen gebruiken? Ik kan in twitter zo echt niet meer zien dan een doorgeefluik voor links. Sommige links hebben al meer dan 140 tekens, dus dat lukt al niet, laat staan als je er nog iets bij wilt schrijvewn (bijvoorbeeld waar de link naar verwijst). Wat is de waarde van Twitter boven andere communicatieprogramma's? Ik zie het echt niet en vind het, door die 140 tekens eerder een verarming dan een verrijking, hoewel het best een functie kan hebben, door de combinatie met telefoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Boven de blogosfeer blijkt nog een twittosfeer te zitten. Daar is de lucht ijler, ofwel daar draait alles op minder energie. Luie mensen pakken hun kans, of mensen met weinig tijd, en die kun jij dan óók bereiken (denk aan het marketingvoordeel, bijv met links naar je blog, nieuwste posts etc). Mits je met inhoud komt, en de vorm een schrobbering geeft. Dus wat je in tien zinnen zegt, kun je ook in één zin zeggen. Desnoods als conclusie of anders als comment of een simpele 'tweet' kan ook (brainfart noemden we die vroeger ook wel). Zo krijg je veel meer dialoog, eventueel als emotionele bevestiging of ontkenning in plaats van als rationele, maar dialoog is het veel meer dan het was. Mooipraterij gaat er uit. Verschuilen achter ni(c)ks ook, want het spreekt niet meer aan en de mens is een aanspreekwezen (Van Wijngaarden, Jungiaans psycholoog). Ik zal zelf overigens vorm altijd als teken van zorgvuldigheid blijven zien en belangrijk blijven vinden daardoor. Aanbevelenswaardig is zoiets als bijv TweetDeck wat ik gebruik. Een scherm vol kolommen die automatisch update en waar je met één klik kunt 'retweeten' (RT en dan een herhaling van wat langs kwam) of replyen. Dat laatste heeft als voordeel dat je, wat regelmatig maar helaas niet altijd gebeurt, kunt klikken op 'in reply to' onderaan de tweet en zo een hele discussie terug kunt volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is trouwens een 'URL shortener' die bij bijv TweetDeck zit ingebakken. Worden links een stuk of 15 karakters.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik merk dat ik met een 'aficionado' te doen heb :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is net zo leuk als toen ik een 'geheime kamer' op zolder bij mijn ouders thuis had gemaakt, achter de kartonnen dozen en direct onder het dak (hout), waar geen licht was en ik dus maar een kaars brandde. Iets zei me dat ik erg moest oppassen en dat deed ik dus ook maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. "van" doen heb bedoelde ik. Beetje dubbelzinnige verschrijving. Ik twijfelde er al aan toen ik het opschreef.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kijk DG, daarom mag ik jou nou zo: ik zat maar een beetje te plagen, en jij neemt het zekere voor het onzekere door er dan TOCH maar vanuit te gaan dat ik het serieus bedoelde. Hulde. Tot mijn genoegen heb ik mogen vaststellen dat je toch ook wel de grens weet te trekken waarachter je verder niet met je laat sollen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Las het toch wel zeer aangename nieuws dat prof. Ramadan een voet onder de achterzijde van zijn maatkostuum heeft gekregen. Nu graag nog een verbanning van de Erasmus universiteit.
    De zielepiet tjilpte dat het de schuld van Wilders was. Mja, zou hij best gelijk in kunnen hebben, PvdA zal ongetwijfeld bang zijn voor een enorme nederlaag in Rotterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Toets, ook de Erasmus heeft de aardappel laten vallen, maar van een ban heb ik nog niet mogen vernemen. Die wens koesteren we nog even. Overigens had ik wel een zaklamp maar daar kon je alleen maar mee schijnen, niet de hele 'kamer' gelijkmatig mee verlichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Eh ja, maar als de zolder brandt heb je wel erg veel verlichting.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat vond ik nou ook weer niet nodig. Vandaar mijn voorzichtigheid :~)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Voorzichtige kinderen? Doet me denken aan een volledig uitgebrand appartement waar vader ons ter lering eventjes voor zette. Zoonlief had in zijn van lucifers opgebouwde vliegtuigje een niet afgebrande lucifer gezien..... Vliegtuig in de fik, huis ook. Wij werden overigens gecontroleerd op het hebben van zwavelstokjes. (of beter gezegd, het niet hebben).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nou, geluk gehad dan. Zoals ook deze stad...
    http://www.stumbleupon.com/s/#3XYmmI/www.youtube.com/watch?v=S5ZwNipdnWU/topic:Architecture

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @DG
    In het westen had je vroeger twee instaties nodig om mensen dom en arm te houden. De kerk en de fabrieksdirecteur. Momenteel kunnen we de eerste hier vergeten, maar de tweede doet zijn uiterste best om weer grip op de meute te krijgen.
    Islam verenigd beide categorieen. Vandaar dat links zo dol is op islam.
    Dit in antwoord op 17-8 om 17:55

    BeantwoordenVerwijderen
  19. over huxley gesproken:
    http://www.anarchiel.com/display/een_verstoord_evenwicht

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Ron
    Obsessed, maar wat een geduld!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb ooit eens een week of twee het toenmalige lexatonil gebruikt. Middel staat nu op de zwarte lijst. Ik moest helder zijn. Goed, dat was ik, maar je bent een mechaniek zonder emotie.
    Het heeft me trouwens zes weken gekost om af te kicken. Nachten rondjes draaien in slapeloosheid en gekmakende emoties. Je zou zo weer een strip pakken om rust te krijgen.
    Sindsdien is een paracetamol het sterkste dat ik slik.
    Maar ik vrees het ergste voor deze prozac slikkende mensheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. DG, "Daarnaast schetst deze film een post-WW III beeld waarin het fascisme de bovenliggende partij geworden is." -- Dus Huxley in een plot van Orwell, dat moet helemaal explosief zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik geloof niet in chemische oplossingen voor psychologische problemen, maar ik moet zeggen dat een goede vriend van mij er baat bij heeft gehad. Geen contact meer mee om dezelfde reden vermoed ik, maar hij zegt te walgen van mijn rechtse politieke praatjes op internet. Geloof trouwens zelfs niet in psychologen, maar wel in psychologie.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Indien mogelijk kun je het best de oorzaak wegnemen, maar zoals je al zegt Ron, dat is niet altijd mogelijk. Schizofrenie verhelp je niet met psychologie. Wat me echter grote zorgen baart is het verstrekken van antidepressiva aan jonge mensen. Wat me nog grotere zorgen baart is dat veel jonge allochtonen het etiket schizofreen opgeplakt krijgen.
    Iemand trouwens al wat van het verloop van de zaak Karst T gehoord?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oudste zoon geeft net de boodschap door dat Ramadan ook geweipt is bij de Erasmusuniversiteit. Ga een bakje koffie zetten. Vroeg naar bed gegaan :), en dan ben ik na vijf uur zo vreselijk wakker!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Psychologie zit vol met heilzame krachten, maar de bedieners zijn nog niet eens LEERLING tovenaars, dus laat verder maar, denk ik dan. Laatste wat over Karst T verspreid mocht worden (Journaal) wat ik vernomen heb, was dat hij het toch wel degelijk op de Royals gemunt had, maar dat helemaal in zijn eentje (of wat was het ook weer voor automerk).

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Nou zo wakker ben je nog niet want dat Erasmusnieuws had je van mij al gekregen, om
    dinsdag 18 augustus 2009 19:53:00 uur CEST

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ben volkomen uitgeput en duik er vroeg in. 22:22 uur. mooie tijd. Welterusten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Erasmus had de aardappel laten vallen, ik meende dat hij zich toen misschien nog had kunnen rehabilliteren. Niets verbaast me nog. Maar net even een stukje bekeken en meen te mogen zeggen dat Ramadan zijn eigen glazen met een moker ingeslagen heeft. Vraag me af wat dat de burger( belastingbetaler) weer gaat kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik heb de neiging om heeel cynisch te worden, maar ik houd me in..

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Geneer je niet :) Ik heb eventjes geluisterd naar een redelijk te volgen monoloog. Mevrouw Polak deed zo te horen redelijk haar best. Maar ik zag geen beelden. Het gebral van Ramdan was echter ontluisterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Cheppih vind ik wel gevaarlijk; ik ken geen grotere fundamendalist, die alles omdraait met een retorische handigheid die op Hollandse bodem met een ultraorthodoxe hersenpit vanaf de vroegste jeugd is gevoed. Eens met Frik dus op het andere forum. Hij lult iedereen omver of in slaap. Hij weet ook precies wanneer hij een halve stap te ver zou gaan: reculer pour mieux sauter.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Eens Ron, dat hele stel is gevaarlijk. Ramadan op universitair niveau, Cheppih op laag onderwijs. Het wordt tijd dat Hans Jansen en zijn vrienden serieus worden genomen.
    Zie nu ook weer het islmtische onderwijs, dat is toch waarachtig geen nieuws zou je denken, maar ik las dat een en ander nog steeds niet duidelijk was.... Hoezo niet duidelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mijn beste DG, voor geval je het gemist hebt, Marcel Vreemans is geen spat veranderd. Hij is alleen blase. Het amuseert hem om te zien hoe anderen onderuit gaan bij het gebruiken van de argumenten van de tegenstander. En hij heeft op een negatieve wijze groot succes.
    Wat je niet moet vergeten is dat islam op diezelfde wijze succes boekt. Ze maken gewoon gebruik van ons gebrul! Kijk maar om je heen en vooral naar de politiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. toetssteen, ik denk dat je wel gelijk hebt.
    Ik begin me trouwens schuldig te voelen. alweer 2 dagen niets geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Mwuh, gaat vanzelf over. Hoop ik. Ja toch? Hophop DG, als je de hobbel Vreemans hebt genomen, kom je in die bekende 'Grot'. Je weet wel, de grot waarin mensen zitten te kijken naar schaduwbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ja het is een cyclus van zo'n vier dagen heb ik gemerkt. het is iets als planten verzamelen. Als ik een plant (onderwerp) te pakken heb en hem uit de grond trek, moet ik eerst een tijd lopen en om me heen kijken voor ik een nieuwe zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik probeer een nieuwe uitdaging aan te gaan, maar ik zit vast. Mijn partner zegt dat het concept heel goed is, maar nogal ongewoon en daardoor zorgend voor problematiek. Dat weet ik wel, maar het lijkt of de fut eruit is.
    Zal wel weer over waaien, wie weet hoor je straks in geen weken meer wat van me ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. bedoel je iets te schrijven? Of een project? Je maakt me nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Grinnik, het is een theologisch item, maar het heeft ook erg veel te maken met volkenkunde en een touch met natuurkundige geschiedenis,

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Toets, misschien kan ik je helpen en ik zou het graag doen. Kijk eens of mindmaps kunnen helpen, een voor elke kant aan de zaak. Mindmaps zijn aandachtspunten die je met één woord kan aangeven maar waar steeds een heel verhaal achter kan zitten, en die onderling met elkaar verbonden zijn, logisch of door ervaring, maakt niet uit. Belangrijkste is dat ze opnieuw kunnen opduiken in verschillende kanten van de zaak, zoals wat jij noemt, theologie, volkenkunde en natuurkundige geschiedenis. Door dat hergebruik komt er energie vrij, fut. Mocht dit alles je aanspreken, kijk dan eens op mijn site. Als expert zijnde, ahum, sta ik naast je om de helpende hand te bieden. Mocht je daar prijs op stellen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Heb ik weer! Ik duik overal de blibliotheken in, lees me suf. Nog een megageluk dat ik dol ben op lezen.... Bedankt voor je link Ron, ik plaag je omdat ik zo van boeken hou. Zo'n dom ding waarmee je op de bank gevonden kan worden, in slaap gevallen. Maar intussen hebben die grijze cellen heel wat interacties ondernomen!
    Het menselijk brein is in verlerlei opzichten opzienbarend.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. "Jij had niks met theologie!

    Integendeel toetssteen, ik ben mijn hele leven zeer geïnteresseerd geweest in dit godsdienst, esoterie en filosofie, vanaf de middelbare school, waar ik werkstukken over de Griekse mythologie maakte, tot op heden. Ik heb alles gelezen wat los en vast zat, van de yogasutra's van Patanjali tot aan de koran, met bijbel, veda's, en sprookjes van Grimm ertussenin.
    zie ook de Nag Hammadi-link in de zijbalk.

    Ik ga er echter vanuit dat het leven meer is dan dode letter en dat eenieder zijn eigen godsdienst heeft, zelfs atheïsten. eigenlijk valt er over god(sdienst). net als over smaak, niet te twisten, hoewel beide tot de meest geliefde twistpunten van de mens behoren. En dit, terwijl het juist het tegenovergestelde zou moeten zijn: een zekerheid, die in al zijn verschijningsvormen, de mensen dient te verbinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Bedankt voor jullie aanbod, maar ik heb geen problemen met de materie, maar voor de door mij gekozen stijlvariant. Ik heb ervoor gekozen om eerst een stuk te vertellen, dan verder te gaan naar de totstandkoming van het eerste gedeelte om dan vervolgens dieper in te gaan op de resultaten die volgen op het begin.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. DG, ik ben overigens van mening dat religie juist een onzekerheid is. Vandaar dat het nogal raar is om elkaar met welles nietes om de oren te slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Toets, dat vastzitten is dus meer een luxeprobleem ('Ik probeer een nieuwe uitdaging aan te gaan, maar ik zit vast'). Of vind jij vorm belangrijker dan inhoud?

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Ron
    Nee, het gaat vanzelfsprekend om de inhoud, maar hoe je die inhoud brengt is niet onbelangrijk. Neem bijvoorbeeld een lezing. Er zijn sprekers die je na tien minuten al in de winterslaap hebben gebracht. Er zijn er ook waar je zo geboeid naar zit te luisteren dat je niet eens in de gaten hebt dat er tijd is verstreken. Toch is het mogelijk dat beide sprekers dezelfde inhoud behandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Mijn probleempje is dus hoe die overgangen zo te maken dat het een en het ander zoals een rits in elkaar grijpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Dan zul je denk ik vooral heel veel aandacht aan de details moeten besteden en die aantrekkelijk moeten maken, stuk voor stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Zo is het Ron. En aangezien mijn partner daar beter in is dan ik, (ik ben het type dat zo snel mogelijk van A naar B wil), zitten we soms urenlang te dicussieren over die details en hoe die boeiend te brengen. Niets mis mee, maar soms gooi ik de boel figuurlijk in de hoek, dan wil ik wat anders doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Je wil vormelijk waar de inhoud voor bedoeld is. Misschien wil je ook inhoudelijk waar de vorm eigenlijk voor bedoeld is. Ik heb eens een tijd samengewerkt met iemand die van oorsprong Indonesisch is. Toen wij niet langer konden samenwerken stelden wij allebei verbaasd vast, dat wat hij vormelijk noemde, voor mij inhoudelijk was en omgekeerd. Gewoon met elkaar praten, f2f, was voor hem vorm en formeel. Mailen daarentegen, was (maar) inhoud en informeel. Ik plaats daar nog steeds grote vraagtekens bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Als je bedoelt dat je rekening moet houden met diverse culturen en dat je vroeg of laat wel eens wat aan het dwalen gaat, dan volg ik je. Ik neem althans aan dat jij bij je Indonesische collega tegen de onvermijdelijke zaken waar daar nooit over wordt gesproken aanliep.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik weet niet wat ik ervan moet denken Toets. Enerzijds bestrijd ik het gemak dat dit cultuurrelativisme oplevert, waar makkelijk misbruik van gemaakt kan worden, zeker op zakelijk cruciale momenten. Anderzijds heb ik er wel begrip voor maar vind ik dat als je familie met een van de lichtingen na het zelfstandig worden van Indonesië hierheen is gekomen, je ook de lokale mores geïnternaliseerd moet hebben en moet laten blijken. Overigens weet ik niet zeker of het waar is wat ik denk dat waar is, dat het geschreven woord formeel zwaarder weegt dan het gesprokene. Zelfs nu dat twitteren zo in is, maar daar dacht toen niemand nog aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Ron
    Er zijn in de Aziatische wereld een aantal taboe's. Dat maakt het ook zo verdraaide moeilijk. Ik denk dat dat ook geldt voor Iran, ofschoon je daar de Perzische invloeden niet moet onderschatten. Wat natuurlijk niet betekent dat het hart op de tong dragers zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Waarbij je je dan altijd afvraagt waar die culturele invloed is ontstaan. Wat ik in elk geval zeker weet dat het niet in Eygypte, dat eigenljk Kemet heet is. Daar waren de vrouwen verder dan nu. Op elk gebied. Wat zwakke ondertonen hoor je nog hier en daar omdat het zo onwaarschijnlijk lijkt dat er een cultuur bestond waarin vrouwen bestuurlijke functies bekleedden, vrij waren om seks te hebben met wie ze verkozen...

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Volgens mij is het altijd (groeps)polarisatie. De graduele verandering in accentuering van een vrij toevallige waarde, tot die waarde alle belang en betekenis van de cultuur draagt. Eenvoudig door erover te praten, mee te leven. In ieder hoofd apart van degenen die meedoen in die cultuur, schuift het belang dat aan die waarde gehecht wordt, op richting een extreem, positief of negatief (of midden). Bijvoorbeeld de waarde om een mooie vrouw te bezitten. De ene holbewoner (niet te letterlijk opvatten) die de andere daarom doodknuppelde en de leefbaarheid die ontstond toen de vrouw merkte dat ze wat beschaving kon aanbrengen door de heren te dwingen elkaar juist te overtroeven in beleefdheid en eerbied voor het leven. Zo zijn volgens mij ook erediensten (en godsdiensten) ontstaan in welke vorm dan ook. En zo gaat het nog steeds volgens mij, telkens in een vorm die na een periode van voorspoed geleidelijk uitgekotst begint te worden door de jongste generatie, die afstand begint te nemen en een nieuwe vorm gaat bedenken, die ook zou kunnen werken. En zo krijg je steeds nieuwe, en betere, probeersels overal.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Waarmee je raakt aan de kern. Het ontstaan van de mens. Is het evolutie, heb jij gelijk, maar ik kan evolutie niet accepteren omdat ik zie dat de culturele geschiedenis dat tegenspreekt.
    De bestudering van Sumerie plaatst elk mens voor raadsels. Babylon. Egypte.
    Er wordt veel geschreeuwd, maar het is weinig wol, laat staan vooruitgang.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Wat bedoel jij dan, revolutie ipv evolutie? Of teleologie ipv causaliteit/evolutie? Absolutisme of nihilisme? Iets ertussenin?

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Ik ben iemand die sterk zoekt naar logica. Ik vind geen logica in evolutie. De tijd in de natuur voor langzaam ontbreekt en zeker voor zo'n minkukel als de mens. Die soort zou nooit hebben bestaan als evolutie de enige methode was. Natuurlijk evolueert een soort. Maar noem me een verbetering.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Kom nou Toets. We beschikken ELK over 400 miljard of zo neuronen, die ons verleden voor ons vasthouden zoals we dat beleefd hebben en waarvan we, hoe beperkt ook, kunnen leren en dat ook doen. Leren dat de knop van de deur links zit en niet rechts is al een vooruitgang, namelijk dat je erdoor kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Maar natuurlijk...., maar kun jij bewijzen dat dat is geevolueerd of dat het er altijd al was.
    En voor je nu meent dat ik geloof in dat Adam en Eva verhaal, nee, dat doe ik niet.
    En daarom duik ik dus weer in de culturen en hun wijsheden en schijnbaar onverklaarbare gebruiken. Het is of er een scheidingsgordijn hangt. Of zoals een goed kennis van mij het eens vegeleek van het leven in een soort bel temidden van oneindig veel leven. In die bel zie je het niet, maar erbuiten wel. De mens als een soort gevangene zullen we maar zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Trouwens, waar jij het over hebt is een aanleersel. Elke aap doet het je na.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Ja, maar nadoen is natuurlijk zo breindood als het maar kan (hoewel ik daar hier niet zeker van ben). R Girard zegt dat in de mimicry het beschavingsgehalte ligt. Hoe minder hoe beter, hoe later de agressie in de vorm van zondebok zoeken en offeren. Geloof jij niet in de big bang, de explosie van leven in het Cambrium, de gestratificeerde stabiliteiten (Bronowski), de uitvinding van het schrift en de overlevering in het OT, het leermoment uit het jaar 0, de renaissance, de Nobelprijs ontdekkingen, de industriële revoluties en nu de telecommunicatie uitspatting? Geen bewijs maar wel circumstantiële evidentie. Welke wijsheden heb je het over? Een bel van oneindig veel leven daar bedoel je de Gaia-hypothese mee? Ecologica?

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Laat me simpelweg zeggen dat ik van mening ben dat het leven is ontstaan door inmenging van. Dat 'van' wordt door diverse religies tot god gemaakt. En die 'god' zou een verbinding hebben met de mensen.
    Ik denk dat de mensheid daarmee op een dood spoor raakt. Dat onbekende doet er in wezen niet toe, het gaat o de mens zelf en wat hij doet met zijn gaven. Tot nu toe is het halen en brengen. Vaak door toedoen van religie.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ik denk dat jouw mening er vooral een is die zoekt naar de oosterse antwoorden. Een van de beste die ik kort geleden tegenkwam, is een brief van Deepak Chopra aan iemand die hij steeds twittert. Zoiets als "Each of us is connected to the field of infinite intelligence that orchestrates all creation and everything that happens in the universe" zal je wel aanspreken. Ik word zelf een beetje moe van al die onbewezen apriori's en hou vast aan wat al abstract genoeg is, maar tenminste nog meetbaar. Namelijk wat voor ons het contact met de werkelijkheid is, en met elkaar. Mijn voorlopige conclusie is, dat mijn intuïtie en jouw realiteit steeds samenkomen en daarna weer doorgaan, om dan opnieuw samen te komen als jouw intuïtie en mijn realiteit, en dat dan non-stop net als bij lichtgolven (magnetisme en electriciteit). In dit plaatje. God is immers de natuur en/of alle anderen, heb ik uit betrouwbare bronnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. :). Ik ben een bewonderaar van Kuitert. Een goede kennis van mij, de dominee die de uitvaart van onze dochters heeft geleid, deelt die bewondering. Hij maakt er god als het ware abstract mee waardoor hij verlost is van de kokervisie der religie. Een verrijking waar het een verarming lijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. O ja Ron, met je voorlopige conclusie kan ik het zeer eens zijn. Ineens zag ik twee evenwijdige lijnen om het bij jouw beeldspraak te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Dat is waar ook. En Kuitert is géén oosterse filosofie of religie. Je zou een goede zijn voor de non-dualist beweging, die synthese zoekt voor alle (bijna 70 of zo) protestantse denominaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Ik geloof dat je hier de plank ten dele mis slaat Ron. Ik denk dat Kuitert juist de vrijheid laat tot een betere verdieping in spiritualiteit. Het zou me dan ook niets verbazen als rabbi Yeshua een leer bracht die gebaseerd was op 'de mens'. Deze figuur kan door zijn enorme aanhang (denk dan vaak aan Fortuyn)op tragische wijze het slachtoffer zijn geworden van zijn succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  70. O ja, weet je wat het toppunt van geestveruiming is? Je kleinzoon in je werkkamer. Nanny ligt heerlijk te slapen, maar twee pretogen gluren boven het ledikant uit. We gaan samen onder de douche, het is nu nog aangenaam. Denk dat we daarna een wandeling gaan maken. Hij in de stroller, opa en oma erachter. Zie je weinig hoor in Singapore :)

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Ik wist niet dat ik iets fouts gezegd had Toets. Je moet het nog eens nader uitleggen aan de hand van mijn uitspraken.

    Spiritualiteit ontzeg ik geen enkele religie, niet alleen omdat ik niet zou durven/willen, maar ook omdat ik denk dat die overal aanwezig is als inhoud. De vorm is per cultuur verschillend en al dan niet geloofwaardig. Kuitert is voor mij geloofwaardig. De rabbi ook. Chopra niet, maar hij spreekt zichzelf niet tegen en dat is al heel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Je zei niets verkeerds Ron, ik bedoelde te zeggen dat ik klein kinderen geestverruimend vindt.
    En als je het hebt over mijn comment op 22:55, een kind in je werkkamer leidt erg af, ik was niet erg bij de les. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @Ron
    Ik had al wel gereageerd, maar op de een of andere manier is er iets verdwenen. Nou, dan doen we het nog een keer. Het lag niet aan jou Ron, maar aan mijn kleinzoon die me afleidde. Ik had hem naar de werkkamer gereden omdat ik al wakker was en de rest nog zo heerlijk lag te pitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Dankjewel voor je reactie Toets; overigens denk ik dat ik wel gelezen heb wat jij mist, namelijk je reactie van 13:52.

    BeantwoordenVerwijderen
  75. He, daar is ie inderdaad! Nou ja, de raadselen van het internet zullen we maar denken.
    Leuk hoor kinderen, ze laten je moeiteloos zien hoe relatief alles is. En al helemaal hoe verknipt een volwassene. Misschien werd dat wel bedoeld met de opmerking dat mensen eerst als kinderen moesten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. RT @Londiniensis: Supreme cynicism: "Children need religion. They can always give it up later." (Guy de Maupassant)

    RT @Londiniensis: Supreme wisdom: "Unless you be converted, and become as little children, you shall not enter into the kingdom of heaven." (Matthew 18:3)

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Ik skip De Maupassant, vind ik te dom voor woorden.
    Over matt 18:3, ik neem aan dat jij ook wel weet hoe er geknoeid is met tekstmateriaal. Er is zo vreselijk veel ontstaan op de tekentafels van de Romeinse machthebbers die het christendom geannexeerd hebben en vervolgens naar eigen smaak gekruid.
    Veel interessanter zijn het Thomasevangelie, de flarden Q en niet te vergeten de Nag Hamadi vondsten! Helaas zie je ook daar veel geknoei.

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Te dom misschien maar wel exemplarisch, om te onthouden. Over hoeveel er geknoeid is weet ik niet al te veel, al neem ik aan dat er heel wat gebeuren kan in 2000 jaar. Als er al iets overleeft, dan zeker niet onbeschadigd. Gelukkig hebben we die andere bronnen nog, plus het feit dat er verschillende perspectieven zijn, zij het van honderd jaar na dato, plus ander, NOG meer wetenschappelijke aanwijzingen. De boeken van Slavenburg heb ik ook gelezen, tenminste de krenten eruit gehaald. Ze staan veilig in mijn boekenkast. Zal ze naast Kuitert zetten.

    En hoe verbind je dit alles nou met die bel met oneindig veel leven? Dat heeft me toch de schoen aan de verkeerde voet gedaan.

    En misschien zitten we hier een blog te verknoeien en is iedereen al afgehaakt, long ago. DG, what say you?

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Die bel van leven temidden van oneindig veel leven, was een uitspraak van een wat mystieke Indiase kennis van mij. Hij zag het als leefden wij in een isolement in die bel, we kunnen niet zien wat daarbuiten is. Maar alles wat daarbuiten is, kan wel zien wat in die bel is. Naar idee, maar wat weten wij ervan.
    Kleine mensen die menen alles te weten van niets. Religie noemen ze het....

    BeantwoordenVerwijderen
  80. toetssteen, een luchtbel. op de rand van de bel zien we beelden geprojecteerd, maar het is slechts een luchtspiegeling. Bij het knappen van de bel is de lucht binnen en de lucht buiten dezelfde en het gevoel van afgescheidenheid is een illusie gebleken.

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Tussen ons en de omgeving zit inderdaad een 'touch screen'. Het moet onze inter-esse zijn. Als het dat niet is of heeft, dan moeten we onze blik, voelen, horen etc verplaatsen en zoeken naar waar die WEL (weer) is. Dat geldt niet alleen voor zien (perceptie) maar ook voor zijn (existentie).
    “..., ik onderga mijn lichaam als een precisie-instrument in rusttoestand. Ik heb echte avonturen beleefd. De bijzonderheden ben ik vergeten, maar ik zie duidelijk hoe onverbiddelijk de omstandigheden uit elkaar voortvloeien. Zeeën heb ik doorkruist, steden heb ik achter mij gelaten, rivieren ben ik opgevaren of bossen ingetrokken, en altijd was ik op weg naar weer andere steden. ik heb vele vrouwen gehad, met mannen heb ik gevochten. En nooit kon ik terugkeren op mijn schreden, net zo min als een grammofoonplaat van achteren naar voren kan draaien. En waar heeft dat alles me gebracht? Naar dit ogenblik, hier op deze bank, in deze helverlichte luchtbel die gonst van de muziek” Sartre, 'Walging’, blz 39.
    Het is soms moeilijk om de waarde waar wij voor leven weer op het spoor te komen, maar als we het weer gevonden hebben, dan kent de vreugde geen grenzen. Bergson zegt dan: je moet teruggaan in de richting van waar je gekomen bent, en je zult weer kracht vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  82. @DG
    Dat is een heel goede, ik denk dat het bedoelde goed vertolkt.
    Even teruglezend vind ik je goed in vorm, de dip heeft je een oppepper gegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  83. @Ron
    Ik weet niets van Bergson, maar naar de wijsheid te oordelen heeft hij dit niet zelf verzonnen. Te lui om te googlen, trouwens, wat zou ik eraan hebben. Ik vermoed dat de uitspraak die Bergson debiteert, iets is dat gerelateerd kan worden aan een van de vele rabbi's.

    BeantwoordenVerwijderen
  84. Als je het werkelijk wijs vindt, moet je hem toch eens googelen Toets. En Google HEEFT het ons al zo makkelijk gemaakt. Niet om NOG dieper in onze luie stoel weg te zakken!

    :P

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Ben niet lui, als iemand me nu nog eens uitmaakt voor lui......! Ron, ik probeer in de achttien uur dat ik wakker ben alles te eruit te halen. Maar dat heb ik aleens bekocht met een depressie. Ik stel nu mijn eisen wat lager. Noem het lijfsbehoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Ik weet duidelijk niet waar ik over praat Toets, en het laatste wat ik op mijn geweten wil hebben is iemand anders' depressie!

    Bergson: vader joods, moeder Engels. Nobelprijs 1927 voor literatuur (bestaat er geen voor filosofie). Beschuldigd van 'vitalisme' maar in de '90s een herleving van zijn ideeën. Darwin had net gepubliceerd voordat hij dat deed en hij maakte de link met het christendom, vandaar 'creatieve evolutie'. Groot inspirator voor yours truly.

    BeantwoordenVerwijderen
  87. Sorry Ron, ik ben doodmoe. Ik denk er hard over na om te kappen met deze waanzin die me van het kastje naar de muur jaagt. Op naar Parijs, mais oui. Zit daar ook weer...., excuse moi. Ik geloof dat ik toch maar ga opteren voor wat emolumenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  88. Geheimzinnigheid omgeeft je Toets. Heel benieuwd naar dat economietje waar je in zit en ook niet van los komt. Wie betaalt en verdient wat, waarvoor en waarom (aandacht, slaap). Maar goed, dat is geheim, dus deel van reflecties daarover als dat wel mag.

    BeantwoordenVerwijderen
  89. Niet zo moeilijk hoor, ik ben een mens die afgedraaid is. Rechts houd ik wat leuke zaken bij, zoals dit blog, links ben ik bezig met mijn werk. Tja...., ik probeer mezelf weer wat vlot te trekken. 67 zeggen ze...... , kan er een jonggediende even instappen? Ay, wat een stilte!
    O, ik kan nu redelijk goed uitstappen Ron, mijn partner dringt er ook op aan. Pak het nu het voor je neus hangt..... Denk dat ik het doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  90. Ik begin eigenlijk ook wel benieuwd te raken. Intrigerend mens, die toetssteen. 67? ik dacht dat het 56 was.

    BeantwoordenVerwijderen
  91. Ik dacht: hij moet door tot 67 en daar heeft hij geen zin in en economisch zal het ook wel niet hoeven (met zo'n cosmopolitische baan).

    BeantwoordenVerwijderen
  92. 57+ stel roddelaars ;)! En ja, ik zou nu op kunnen houden, maar eenmaal uitgerust..... Toch ga ik wel minder hooi op de vork nemen, want mijn lichaam tekent protest aan. Voel er niets voor nogmaals getrakteerd te worden op een maagbloeding. Maar achter de geraniums gaan zitten, no way!
    Heb trouwens geen geraniums, alleen orchideeen.

    BeantwoordenVerwijderen
  93. Je bent gewoon hard op weg een levende legende te worden Toets. Door de geheimzinnigheid gaan onze praatjes een eigen leven leiden. Anders blijft het zoeken naar een zwarte kat in het donker.

    BeantwoordenVerwijderen
  94. Mja, de opvolger van Zorro oid.
    Ik zocht trouwens zoeven geen kat, maar de oncyclopedia. Is die onploft?

    BeantwoordenVerwijderen
  95. Al weer gevonden, gebruikte een verkeerde link.

    BeantwoordenVerwijderen
  96. De Oncyclopedia heeft veel serverproblemen gehad, en nu zijn we weer terug waar we begonnen, een nieuwe ronde in de uitdijende spiraal :)

    http://oncyclopedia.net/index.php?title=Oncyclopedia:Forum:Terug_in_de_thuishaven&t=20090830201343

    BeantwoordenVerwijderen
  97. toetssteen, als je in de gelegenheid bent om donderdag de Revu te kopen, moet je het zeker doen. Enkele fanatieke en (kuch) geniale reageerders komen er aan het woord. Het kan ook volgende week zijn, maar ik dacht deze.

    BeantwoordenVerwijderen
  98. Ik probeerde het iemand te laten zien :(
    De Revu zeg je, waar moet op worden gelet?
    Last van opkomende verkoudheid? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  99. Dit is de 111e reactie en daarmee een absoluut record voor Vroeg of Laat. Niet dat het me daarom te doen is, maar ik ben blij dat er hier gesprekken gevoerd worden en dat de topics daar blijkbaar toe uitnodigen.

    Iedere reageerder mag op eigen kosten een gebakje kopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  100. Een interessant artikel, Ron, ik heb het in de linklijst gezet, hoewel het me persoonlijk niet zo interesseert wat 'een blogger' is. Ik vind dat soort artikelen wat naar zelfbevlekking ruiken en spijkers op laag water zoeken. Dat neemt niet weg dat er interessante dingen in aangestipt worden.

    Toen ik dit blog begon, had ik eigenlijk geen idee wat er 'onder een blog verstaan werd'. Wordt er iets onder verstaan? Voor mij ligt het spanningsveld in de directe openbaarheid van het geschrevene. De zelfcensuur die hierdoor ontstaat is aan de ene kant zeer positief en aan de andere kant kan ik niet altijd schrijven wat er in me opkomt, wat me enigszins beperkt in hetgeen waar ik dit weblog om begonnen ben, namelijk vrijuit schrijven. Het is dan wel weer een uitdaging om die beperkingen door middel van stijltrucs te omzeilen. Al met al vind ik het nog steeds erg leuk en daar gaat het me eigenlijk in eerste instantie om.

    BeantwoordenVerwijderen
  101. Het idee is dacht ik juist mensen die bloggen en die niet bloggen weer gelijkwaardig te maken, dus zelfbevoordeling zie ik niet in dat artikel. Voor mij mogen er ook gerust auteurs en niet-auteurs blijven bestaan, als ze maar niet alleen aandacht voor elkaar hebben en wallen opwerpen met ballotagecommissies.

    En deze hap neem ik op jouw gezondheid! Slík!

    BeantwoordenVerwijderen
  102. Heb een sushi extra genomen. Lief had ze zelf gemaakt. Met zalm en forel. Op je gezondheid DG.

    BeantwoordenVerwijderen