dinsdag 24 maart 2009

Vrij

Op NUjij.nl een link naar het bericht dat Geert Wilders door het Franse ADDH aangeklaagd is wegens haatzaaien. Toen ik daar net een tirade had gehouden kreeg ik een stapeltje boeken van een kennis, die zijn boekenkast had opgeruimd en bovenop de stapel lag een gedichtenbundeltje van J. P. Heije. Ik sloeg het open en het eerste gedicht was zo toepasselijk, dat ik het maar meteen op NUjij plempte. Ook de lezers van Vroeg of Laat wil ik het niet onthouden. Ies Koeltoer.

Vrij

Vrij "Denken" mag je in ieder Land....
Gelukkig, dat geen mensch kan vinden een band
Waar men "Gedachten" mee kan binden:
Maar - in Ons Lieve Vaderland
Is zelfs het "Spreken" vrij, me-vrinden!
Uw Vaders hebben, met hun bloed,
Dat kostlijk goed
verworven,
En zijn ervoor gestorven!

Bewaar dat erfdeel als uw kracht,
Gij volk der vrije Nederlanden!
Geen macht
Omstrikke uw Woord met slaafse banden!
Neen! Waak bij dag en waak bij nacht
Dat Hoog noch Laag het aan kan randen.
En - wierp men ooit díé Vrijheid neer
Gij moet ze weer
verwerven
Al zoudt ge er ook voor sterven!

Jan Pieter Heije (1809-1876)

(uit de bundel: Kleine bloemlezing uit de Gedichten van Dr. J. P. Heije, Nederlandsche uitg. mij Amsterdam)

1 opmerking:

  1. Typisch gevalletje synchronisiteit. (Lees Carl Jung over dit verschijnsel)

    BeantwoordenVerwijderen