zondag 27 september 2009

Concentratiestoornis, politiek en de Nag Hammadigeschriften

Het is moeilijk om me los te maken van de shit waar ik weer eens in verwikkeld ben en me te concentreren op een onderwerp voor dit weblog. Dit stukje zal dus waarschijnlijk helemaal nergens over gaan en is slechts bedoeld om mijn schuldgevoel over het niet-schrijven te vermoorden. De lezer wordt het niet kwalijk genomen, mocht deze besluiten het over te slaan.

Wat heb ik wel meegekregen deze week? Even zien.
Geert Wilders schijnt de mening van een meerderheid van de bevolking te vertegenwoordigen, daarom dit weekend maar weer eens een vergelijking met de nazi's/fascisten (er schijnt tegenwoordig geen verschil meer tussen te zijn) in de NRC door een kale cultuurfilosoof met paniekogen.
Een historische gebeurtenis was natuurlijk het besluit om de G20 als nieuwe wereldregering in te stellen en een historisch dieptepunt in Nederland waren Prinsjesdag en de Algemene Beschouwingen, waar iedereen weer trouw voor op kwam draven, zijn kunstje deed, waarna eenieder weer zijnsweegs ging. Balkenende deed een plas, Brinkman dronk een glas, en alles bleef zoals het was. Vooral Groenlinks en D'66 schitterden in hun rol als blaffers die niet wilden bijten, gericht als ze zijn op mogelijke komende regeringsdeelname met de partijen, die op dit moment Nederland aan het verzieken en de Nederlanders aan het verraden en kaalplukken zijn.

Maar er is ook goed nieuws: tot mijn grote genoegen (dat nog wordt vergroot door de jaloezie van Toetssteen), vond ik in een tweedehands boekwinkel de dundruk-uitgave van de integrale Nederlandse vertaling van de teksten uit de Nag Hammadi Codices (Ankh-Hermes, 3e druk 2005), voor de schandalig lage prijs van 6 Euri (50% korting vanwege faillissementsopruiming). Bijna 1200 pagina's onbegrijpelijke mystieke teksten (mijn lievelingssoort), met titels als:

Heilige Boek van de Grote Onzichtbare Geest
Verhandeling over de Achtste en Negende Hemelsfeer
Tweede verhandeling van de Grote Seth en
Drievormige Eerste Gedachte

en litanieën als:

Waarom hebben jullie mij lief, jullie die mij haten, en haten jullie hen die mij liefhebben?
Jullie die mij verloochenen, erken mij! En jullie die mij erkennen, verloochen mij!
Jullie die de waarheid over mij vertellen, lieg over mij en jullie die over mij gelogen hebben, spreek de waarheid over mij!
Jullie die mij kennen, wees onwetend van mij en zij die mij niet hebben gekend, laten zij mij kennen!


(Donder: Volmaakt Bewustzijn - Codex VI.2)

Teksten als deze hebben mij mijn leven lang geïntrigeerd. De complexiteit van de Nag Hammaditeksten belet me om er hier op dit moment veel over te zeggen, daarom verwijs ik naar de volgende besprekingen:

http://www.gnosis.nl/de-nag-hammadi-geschriften
http://www.nag-hammadi.com/index.html (engels)
http://en.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadi_library (engels)

Voor de integrale Engelse vertaling van deze koptische geschriften verwijs ik u graag naar de volgende site:

http://www.gnosis.org/naghamm/nhlalpha.html

(met dank aan W.K. voor de foto)

2 opmerkingen:

  1. Kan me niet schelen dat je dit prachtige boekwerk hebt kunnen bemachtigen voor een prikkie DG. Het is een rijk bezit dat je kunt lezen terwijl je voorbijgaat aan de verplichte leer. Soms skip ik overigens de uitleg van Slavenburg en co.
    Desalnietemin een werk dat enig is in zijn soort en het bestuderen meer dan waard is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad. Ik heb de teksten zo'n jaar of twintig geleden al intensief doorgenomen, maar de engelse vertaling uitgeleend en nooit meer teruggezien. Blij dat ik het weer in de kast heb staan en het in het Nederlands kan lezen. De commentaren lees ik er wel bij, maar ik vind ze nogal simpel en soms misleidend. De teksten zijn niet voor niets in de vorm gegoten waarin ze gegoten zijn en een droge uitleg maakt het allemaal wat te simpel.

    BeantwoordenVerwijderen