woensdag 27 mei 2009

Halal slachten

Wat is Halal vlees? Een turkse vriend/collega (S.) legde me het uit.

Halal vlees is vlees, dat, voordat het geslacht (gedood) wordt, over zich heen geroepen krijgt: "(in de naam van) Allah".

Dat is het? vroeg ik hem. Zeg Allah voordat je het dier doodt? Ja, dat was het.
En kippen dan? was mijn daaropvolgende vraag, er worden miljonen kippen per dag gegeten. Wordt boven iedere kip het woord Allah uitgesproken? Zijn antwoord: voor kippen volstaat het om boven de ingang van de slachterij een bord neer te hangen met "Allah". Daarna vroeg ik hem over vissen, maar zijn antwoord was van dien aard dat ik het ben vergeten. Ik denk dat de Koran vanwege het gebied waarin het geschreven werd niet veel instructies had voor zeebanketten, maar ik kan me vergissen en de klus waar S. en ik aan werkten is al voorbij, dus of ik hem daarover in de nabije toekomst verder kan vragen is onzeker.

Maar voor zover ik het begrijp heeft Halal vlees/ halal slachten dus niets met onze westerse gezondheidscriteria te maken. De keuringsdienst van waren of welke organisatie ook die toeziet op de kwaliteit van ons voedsel heeft en hebben hier geen stem in. Zodra het woord "Allah" uitgesproken wordt, voor het mes erin gaat, is het Halal, ook al is het dier ziek, oud of wie weet hoe het behandeld is tijdens het leven, wat het te vreten heeft gehad of hoe het gedood werd.

Het is te vergelijken met de katholieke priester die de zegen over het voedsel uitspreekt en heeft niet meer met de kwaliteit van ons voedsel te maken heeft dan dat er een tovenaar met sterren op zijn punthoed er met een toverstokje overheen zwaait en "simsalabim" roept.

Wil Albert Heijn schappen met Halalproducten? Waarom? Volgens mij volstaat het om boven de ingang van de winkels een bordje met het heilige woord te hangen (alleen 'lla' tussen de 'A' en de 'H' volstaat) en alle producten zijn safe voor gelovigen en ongelovigen gelijk. Voor wie dat niet streng genoeg in de leer vindt, zijn er dan de ontelbare Halal bakkers, groentewinkels en slagerijen, die al in alle steden via positieve discriminatie de plaats hebben ingenomen van de oude Nederlandse slagerijen, melkboeren en andere kleine middenstanders, welke laatste kapotgereguleerd en belast en weggeconcurreerd door u en uw companen, Albert. Niet dat ik iemand zijn business niet gun overigens en een lamsbout gaat er bij mij altijd wel in. Men moet overleven nietwaar?

Mijn punt is hier, dat gezondheidsregels die in de woestijn gelden en die zich in de joodse (oude testament) en islamitische wetgeving manifesteren, met daarbij bijvoorbeeld de angst voor varkensvlees, niet meer gelden voor de tijd na de uitvinding van de microscoop, de vooruitgang van de medische wetenschap en kennis van ziektebronnen, het gebruik van de koelkast en de kennis van hygiëne.

De Koran en de Joodse wetten zijn in dit opzicht (voedselvoorschriften) als waarschuwingsborden voor slangen en ondiepten in een moeras dat sinds tijden al gedempt is en waaraan de herinnering omgeven is door mythen en bijgeloof. Om ze als dogma op te dwingen is zeer beperkend voor het directe welzijn van ieder mens. Mensen zijn immers afhankelijk van het voedsel dat de omgeving hen biedt en eenieders gezondheid en voortbestaan hangt daarvan af.

Hulde overigens aan alle moeders die ooit de keuken hebben bestierd en dat nog zullen doen, in wat voor land of cultuur dan ook, want zoals moeder de vrouw kookt, kookt er niemand, dat blijft voor iedereen gelijk. Hulde aan het vuur ook, dat alle bacteriën, virussen en ziektekiemen doodt, en ook aan de gerookte zalm, de Pata negra, olijven, dadels, de honing, en alle andere lekkernijen die de wereld oplevert. Het karbonaadje en de bloemkool, de kikkererwt en de rijst, het brood en de boter, het fruit, de wijn en al die arme dierèn die veroordeeld waren om ons als voedsel te dienen, zoals ook wij eens voedsel zullen zijn in de orde der dingen.

Eet smakelijk.

4 opmerkingen:

  1. Och, mij part mogen ze speciaal Halal slachten hoor. Daar zie ik geen kwaad in. ;-) Verder deel ik je respect voor moeders de vrouw maar wens dit aan te vullen met het respect voor de moderne man! Mijn vader staat geregeld vlees te bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeders die koken? Bestaat dat nog? Mijn moeder haalt alles altijd uit een pakje :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ga nog een keertje formuleren wat ik al twee keer elders getracht heb duidelijk te maken. Beetje eigenwijs moet kunnen.
    Dat halal of kosher slachten( zoveel verschil is er niet) is niet slechter dan wij doen in onze reguliere abattoirs. In allebei de gevallen gaat het soms mis. Dieren die nog niet verdoofd zijn als ze al worden gedemonteerd tegen dieren die inplaats van de paar seconden lijden bij een goed uitgevoerde halssnede, nog een kwartier durende doodsstrijd kennen. In het laatste geval is er een onervaren slachter bezig geweest, maar ja, ergens moet men leren....
    Waar ik een veel groter bezwaar tegen heb, en dat desalniettemin overal gebeurt, is het zelf slachten in de badkuip of op het balkon. Dat mag natuurlijk niet, maar vrouwenbesnijdenis is ook verboden en zelfs daar wordt een loopje mee genomen.
    Wat varkens aangaat, die beesten zijn omnivoor en geloof het of niet, ze staan biologisch gezien dicht bij de mens. Dat brengt enkele medische consequenties met zich mee.
    @ D.G.Neree, ben blij dat er vis op het menu stond vandaag! Heel vaak vis overigens.
    @MDV, neem een kookcursus! Beetje man moet weten waar pannen voor dienen. Zelfs mijn jongste zoon weet waar een wok voor dient ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn kinderen (2) zijn ook halal (HALf ALlochtoon)

    BeantwoordenVerwijderen