dinsdag 9 juni 2009

'Het linkse Uurtje', met meneer de Leraar


Ik blijf mij verbazen over het onderwijssysteem. Is het een soort ingebouwd gen dat alle leraren openlijk hun linkse ideeen aan hun leerlingen doet overdragen, of krijgen zij dat er gewoon ingeboord op de lerarenopleidingen in Nederland? Vast staat wel dat ze er niet over kunnen ophouden: het lijkt hip om Geert Wilders belachelijk te maken om op die manier eens een beetje intelligent over te komen op de leerlingen. De enkeling die dan achter Geertje staat, wordt meestal niet al te subtiel weggehoond. Een paar voorbeelden.

Tijdens Geschiedenis:
"Geert Wilders is het schoolvoorbeeld van een populist. Hij heeft geen ideeen of ideologie, hij doet gewoon wat het volk wil om stemmen te winnen."

Bij het uitkiezen van debatsonderwerpen, Nederlands:
"Een ander gevaarlijk probleem is de verrechtsing van de samenleving. Nu clowns als Geert Wilders en Rita Verdonk steeds meer stemmen winnen, lijkt er een einde te komen aan de Nederlandse staat zoals wij die kennen"

Nu ben ik geen supporter van Geert, helemaal niet zelfs, maar het lijkt mij wel dat de subjectiviteit een gebied is waar de leraar zich niet, danwel zeer behoedzaam moet begeven. School is vormend bedoeld: er wordt vaak de illusie neergezet dat het dan ook ernaar toewerkt om alle leerlingen zich psychisch en fysiek te laten ontplooien. Dit wordt vaak niet bereikt, door een te breed scala aan vakken dat verplicht is en een te late specialisatie van de studie. In het 3de jaar kan een leerling blijven zitten op Scheikunde en Natuurkunde, terwijl die leerling volgend jaar misschien helemaal geen Scheikunde en Natuurkunde wil volgen, juist omdat het hier zo slecht in is.

Het is echter buiten het boekje van de leraar om de eigen politieke ideeen als leidraad te gebruiken voor de lessen die hij of zij geeft: het op deze manier beinvloeden van leerlingen is iets dat verboden zou moeten worden. Het is niet alleen een onrechtvaardigde manier om kinderen tegen hun wil te beinvloeden, het kan ook leiden tot het bagatelliseren van leerlingen die anders denken. Waarom zijn dit soort dingen nog mogelijk in een onderwijssysteem dat vrij en vormend pretendeert te zijn?

Discussie: NuJij

9 opmerkingen:

  1. Heb zelf op een christelijke middelbare school gezeten, gewoon omdat die het beste onderwijs gaf. Politiek werd er niet besproken, ook niet in de lesboeken. Vader zou dat trouwens niet hebben gepikt en hij nam altijd de boeken eerst even door. Dat uurtje bijbelonderricht hoorde bij de schoolkeuze, maar de dominee had het niet hoeven proberen verder te gaan dan wat er tussen de kaftjes van zijn domein lag.
    Zelf heb ik mijn vaders voorbeeld gevolgd en altijd gelezen wat onze kinderen leerden. En als me dat niet aanstond, wist ik de weg naar de desbetreffende leerkracht erg goed te vinden. Kortom, ik vind het zeker een taak voor ouders om kritisch te zijn. Die taak wordt m.i. behoorlijk versloft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer eens met toetssteen. We kunnen wel altijd extern atribueren omdat dit nu eenmaal in onze psyche zit maar ouders mogen zelf wel eens verantwoording gaan nemen. Schuld ligt niet altijd bij een ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals u zegt Jorrit.Maar vechten is net zo lastig als don Quichotte tegen zijn windmolens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op de academie is me voorgehouden om feiten en interpretaties zo goed mogelijk uit elkaar te halen. Leraren dienen onbevooroordeld les te geven, maar dat principe is denkelijk al tijden ondergesneeuwd, net als in de journalistiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zowel religieuze als politieke elementen horen wat mij betreft niet in het onderwijs thuis, en al helemaal niet van een bevooroordeeld standpunt.

    Religie en politiek vallen trouwens ook vaak samen, kijk maar naar de discussie over abortus of het homohuwelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem, het hoort wel in het onderwijs, maar vanuit een neutraal standpunt, dus met dien verstande, dat duidelijk gemaakt wordt, dat er meerdere opvattingen zijn over het leven, de maatschappij en dergelijke. De school moet kennis overbrengen van die opvattingen, ideologieen, godsdiensten, beschavingen, filosofieen en theorieen, maar zolang de uiteindelijke vragen van het leven niet zijn beantwoord, dienen ze geen authoritair standpunt in te nemen in dit soort kwesties, hun oordeel op te schorten en de leerlingen te leren zelf hun standpunt te bepalen aan de hand van zo compleet mogelijke informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. als er in het onderwijs al debatthema de term "clowns als Wilders en Verdonk" voorkomt, dan zit daar iets goed fout.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moet je eens op een MOSLIMschool gaan luisteren, wat de leraren DAAR vertellen...

    BeantwoordenVerwijderen